icon-arrow-right
HomeProjecten Vervangen vergrendelcilinder

Vervangen vergrendelcilinder

Krammersluizen

In de grootste betonconstructie die Rijkswaterstaat ooit heeft laten bouwen, de Krammersluizen, hebben we samen met onze collega’s van KWS Infra Roosendaal/Sas van Gent gewichtig werk verricht. De Krammersluizen maken deel uit van de zeven kilometer lange Philipsdam bij het Zeeuwse Bruinisse, onderdeel van de Deltawerken. De Krammersluizen bestaan uit twee sluizen voor beroepsvaart en twee jachtensluizen voor de recreatievaart, die samen zo’n 13.000 keer per jaar openen. Samen zorgen zij ervoor dat schepen kunnen blijven passeren tussen het zoete Zoommeer en het zoute Zijpe, terwijl zoet en zout water zo goed mogelijk van elkaar gescheiden blijven.

 

 

Zwaarwegend

De sluisdeuren weerstaan, wanneer ze gesloten zijn, de enorme waterdruk door ze te vergrendelen met hydraulische cilinders. Eén van deze vergrendelcilinders in jachtensluis 2 was beschadigd. De enige manier om de cilinder te bereiken, was om de 72 ton zware sluisdeur uit de sluis te hijsen. In één week tijd werd deze zwaarwegende klus geklaard. Daarbij werd niet alleen de sluisdeur met twee enorme telescoopkranen van 200 en 700 ton uit en weer in de sluis gehesen en uiteraard de cilinder vervangen, maar werden ook onder water duikinspecties uitgevoerd én de sluisdeur op de wal schoongestoken van oesters. Letterlijk en figuurlijk een klus van gewicht!

Contactpersoon

René van Pelt Projectmanager Neem contact op

Feiten & cijfers

  • Opdrachtgever:
    Rijkswaterstaat
  • In samenwerking met:
    KWS Infra Roosendaal/Sas van Gent
  • Duur:
    1 week
  • Projectcategorieën
    Onderhoud
+